RSS

Sfatul specialistului: vinuri si salate

10 Sep

Text de Marian Timofti, somelier (marian@somelierul.ro)

Proaspete, usor de preparat si de consumat, salatele reprezinta un aliment de baza pentru dieta cotidiana si in special pentru cea din zilele calduroase de vara. La mare cautare, pentru ca in general nu contin prea multe grasimi, salatele au ajuns sa aiba pretul preparatelor din carne, poate si pentru ca reprezinta cea mai buna solutie pentru slabit. Insa numai in conditiile in care sunt corect preparate. Pentru acest lucru trebuie sa fim extrem de atenti la ingrediente. Primul ar fi uleiul de masline, care nu trebuie sa depaseasca trei lingurite pentru o persoana, apoi este otetul (preferabil cel balsamic de Modena). Atentie la sare, pe cat posibil evitati utilizarea ei, la fel cum e recomandabil sa limitati cantitatile de cartofi, porumb si sfecla, care pot produce balonari, in special celor care sufera de colita. Putem face in schimb exces de salata verde, bogata in acid folic, si morcovi, care contin beta-caroten si sunt buni protectori ai mucoasei gastrice. Extrem de versatile, salatele permit tot felul de experimente culinare si tot felul de mixuri. Puteti folosi aproape toate ingredientele din lume, insa trebuie sa fiti foarte atenti la cantitati. Mai ales daca va ganditi la silueta.

Se spune ca salata slabeste. Total fals. Niciun aliment nu slabeste. Pana si telina, pe care unii o considera ca avand calorii negative (adica noi consumam mai multe calorii pentru digestia ei decat aduce telina prin consum) produce un aport de calorii. E insa foarte adevarat ca a consuma salata inainte de masa duce la o buna digestie si la o umplere partiala a stomacului, ceea ce inseamna ca vom consuma o cantitate mai mica din felurile de baza. Carnea in salate este de evitat? Nici vorba, daca folosim o carne de calitate si in primul rand slaba. O asemenea carne este plina de proteine, ori proteinele ajuta la slabit, pentru ca au un proces de digestie mai lung, ceea ce mentine metabolismul activ. In plus, proteina nu ingrasa. O alta problema a consumatorilor de salata este asocierea ei cu apa, in sensul ca, daca tot mananca salata, sa bea mai putina apa, ca sa nu se „umfle”. Sigur, nu e recomandabil sa bei doi litri de apa la o salata care contine numai ingrediente vegetale, insa un pahar de apa nu poate crea probleme. Orice reactie chimica din procesul de digestie utilizeaza apa, iar daca aceasta nu este suficienta, organismul nu va procesa corect alimentele si va reduce metabolismul.

Nu voi mai insista cu beneficiile acestui aliment extrem de prietenos. Le veti descoperi singuri, poate chiar in retetele pe care vi le propun in randurile urmatoare.

ASOCIEREA SALATELOR CU VINURILE

Salatele sunt preparate culinare uneori mai acide, alteori mai proteinice (care au ca ingredient baza pestele sau fructele de mare), lucru ce poate estompa caracteristicile vinurilor, facandu-le mai putin evidente. Consumatorul va percepe in vin mai putina aciditate si mai multa fructuozitate. Unele salate sunt mai putin sarate (ciuperci, sparanghel, anghinare), iar vinurile cu care vor fi asociate nu ar trebui sa fie maturate la stejar, cu un continut ridicat de taninuri. La acest fel de preparate ar trebui sa se consume vinuri mai proaspete, mai intense aromatic, mai usoare, fara influenta lemnului, cu o aciditate ridicata care sa echilibreze pe cea a ingredientelor din salata. Salatele mai amarui, cu andive, rucola, ridichi, pot fi de asemenea asociate foarte bine cu vinurile mai intense aromatic, cu aciditate mare. Printre soiurile albe care merg foarte bine cu salatele se numara Pinot Grigio, Riesling de Rin, Sauvignon Blanc, Viognier, Chardonnay, Feteasca regala, iar la rosii, se pot asocia foarte bine vinurile proaspete din Pinot Noir, Merlot sau Feteasca Neagra.

SALATA DE CREVETI, USOR DE PREPARAT.

Ingrediente pentru 4 persoane: 200 gr. branza proaspata Jocca sau Cottage (perle de branza proaspata), 200 gr. salata mixta, 200 gr. creveti , 2 castraveciori, doua linguri de ulei de masline extravirgin, o ceapa verde, lamaie, o lingura de vin alb sec, sare.

Preparare: Punem putina apa la fiert intr-o oala, adaugam vinul si putina sare si atunci cand fierbe adaugam pentru o jumatate de minut cozile de creveti. Atentie!! Daca ati cumparat creveti congelati, lasati-i doar cateva secunde in apa cu vin si sare). Stoarceti lamaia intr-un castronel, adaugati uleiul si amestecati bine cu o lingura. Mai adaugati putina sare, apoi turnati amestecul peste crevetii calzi si lasati sa se raceasca. Curatati salata, spalati-o si impartiti frunzele in mod egal pe 4 farfurii. Taiati capetele castraveciorilor, apoi feliati-i foarte subtire. Procedati la fel cu ceapa (merge si uscata, dar taiata foarte, foarte subtire), adaugati pe farfurii branza, ceapa, cozile de creveti condimentati cu uleiul ramas si…serviti.

Este vara, un Prosseco, un spumant alb sau rosè, un vin alb sec (Feteasca Alba, Pinot Gris sau un Chardonnay proaspat, fara baric) pot face deliciul acestui simplu fel de mancare. Total exclusa berea.

SALATA MEXICANA CU BRANZA

Ingrediente: 400 gr. Jocca sau Cottage (perle de branza proaspata), 1 avocado copt, doua rosii mici, o ceapa mica rosie, doua lamai, pulbere de ardei iute (o cantitate mica), doua linguri de ulei de masline extravirgin, sare dupa gust (e bine sa folositi foarte putina) si cateva seminte de chimen.

Preparare: curatati ceapa, taiati inele foarte subtiri din ea si le puneti in apa rece. Curatati avocado, taiati-l pe jumatate, scoateti samburele si taiati cubulete din cele doua jumatati. Amestecati uleiul cu sucul de lamaie si turnati peste bucatelele de avocado, ca sa nu se innegreasca. Spalati si taiati rosiile in feliute subtiri. Impartiti cubuletele de avocado in 4 cupe de inghetata, deasupra puneti rosiile, branza si inelele de ceapa, dupa ce ati scos-o din apa si ati uscat-o intr-un prosop de hartie, iar deasupra presarati putina sare si cateva seminte de chimen tinute prealabil in apa. O salata usoara, putin picanta. In loc de vin, recomandam o apa plata.

SALATA DE VARA ROMANEASCA

Ingrediente: 3 cartofi ,4 oua, doua rosii, doi castraveti, ulei de masline extravirgin, o lamaie, cateva frunze de menta proaspete, sare.

Preparare: Cartofii si ouale se fierb, apoi se taie in bucatele. Se adauga rosiile si castravetii, taiate in patratele. Se amesteca apoi cu ouale si cartofii. Se adauga uleiul de masline, sare, lamaie si cateva frunze de menta taiate maruntel. Desi este o salata care contine cartofi… este romaneasca, merita sa o incercam. Alaturi de vinuri albe, tinere, proaspete, cu un grad alcoolic scazut. Demiseci.

 
Scrie un comentariu

Scris de pe 10 Septembrie 2012 în Despre bauturi

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: