RSS

Eminescu si Oswald Teodoreanu la „Bolta Rece”

19 Mai

sursa: Almanahul „Viata Romaneasca” 1983

Un batran centenar, din Varatic, arhitectul Gheorghe Botescu, i-a relatat lui V. Firoiu o intamplare cu Eminescu si avocatul Oswald Teodoreanu petrecuta la Bolta Rece:

Eram de 15-16 ani, cand cu prieteni de-o seama cu mine am intrat intr-o amiaza, minat de ei, la Bolta Rece. In locanta, la o masa, era si domnul Oswald Teodoreanu. Pe domnul avocat Oswald Teodoreanu eu il stiam si din nume dar si dupa figura, de la tatal meu, din timpul cand, grefier fiind la Tribunalul din Iasi, imi arata avocatii si judecatorii vremii.

La un moment dat, cum masa noastra era pe langa a dumnealui, am ascultat, fara de vrere, cum a trimis prin birtas, o sticla de vin, unui domn ce se asezase singuratic, la o masa retrasa, dupa o cotitura a salii.

Birtasul a revenit insa curand, relatand ca cel caruia i-a fost oferit vinul, l-a refuzat cu hotarare, fara suparare dar nestramutat in gestul sau, cu lamurirea ca el nu-l comandase si ca nici ofrande nu primeste.

Imi amintesc ca l-am vazut atunci pe domnul avocat Oswald Teodoreanu ducand el sticla de vin, cu doua pahare, pe o tava, spre masa barbatului singuratic. Lumea aflata la Bolta Rece il urmarea acum cu atentie sporita si in linistea ce se facuse, s-a auzit ceea ce s-a spus:

– Vinul este de Cotnar pe care numai oamenii de seama sunt chemati sa il bea

– Eu nu ma invrednicesc la un asemenea vin – a raspuns personajul care il refuzase. Vinul acesta e numai pentru domni.

– Da, asa este, vinul acesta e numai pentru domni – a replicat, dl. Oswald Teodoreanu, care nu cutezase sa se aseze la masa celui caruia se adresa, tratadntu-l cu vadita buna cuviinta – dar numai doi domni au caderea sa bea acest vin: Domnul Stefan cel Mare al Moldovei si domnul Mihai Eminescu, luceafarul intregului nostru neam romanesc.

…In picioare cei de la celelalte mese au prins sa bata din palme si sa strige, ca intr-un singur glas, intr-un indemn „ura, vivat, sa traiasca domnul Mihai eminescu, cinstire lui si mandrie noua”.

Si amandoi barbatii s-au imbratisat si au ciocnit apoi paharele cu Cotnar in voiosia celor de fata, acolo, la Bolta Rece.

Atunci, fiind atent la cele ce se petreceau, de la locul meu, i-am privit mai cu luare aminte pe eroii intamplarii si l-am recunoscut de indata, cu adevarat, pe cel omagiat, ca nu era altul decat badita Mihai de pe strada Sfantul neculai din Botosani.

 

 
Un comentariu

Scris de pe 19 Mai 2012 în Uncategorized

 

One response to “Eminescu si Oswald Teodoreanu la „Bolta Rece”

  1. Nick de TEODOREANU, Presedinte al Centrului Ortodox FILOCALIA si Director General al Institutului Diplomatiei Culturale

    15 Iunie 2013 at 22:42

    Confirm cu povestiri din familie veridicitatea acestei intalniri.

     

Lasă un răspuns

 
